Jitske in Suriname

Al over de helft.. De tijd vliegt!

Odi pipel!

Het is weer hoogtijd voor een blog-update!

De afgelopen tijd heb ik weer van alles meegemaakt.
Zo zijn we vorige week vrijdag met de gemeente van Lob Makandra naar Overbridge geweest. Dit is een mooi natuurgebied met water, waar je lekker kunt zwemmen. (een soort recreatie strand zeg maar).
Ook tijdens zo'n dagje weg merk je weer hoe anders de Surinaamse cultuur is! We hadden om half 8 's ochtends bij de kerk afgesproken, en zouden om 8 uur vertrekken. Wij als brave Nederlanders stonden keurig om vijf voor half 8 bij de kerk. Maar er was bijna nog niemand te bekennen! Uiteindelijk zijn we 3 kwartier later weggegaan dan gepland.. Heel typisch!
Toen we het terrein afgereden waren zou de reis naar Overbridge dan gaan beginnen! Tenminste, dat dachten we... Want de bus ging na 100 meter van de weg af en stopte voor een chinees! De mensen moesten namelijk nog boodschappen gaan doen om mee te nemen naar Overbridge! Dus iedereen stapte uit en ging op z'n dooie gemak boodschappen doen! Ik stond echt vol verbazing te kijken! Wij Nederlanders zouden alles een paar dagen van te voren in slaan en in grote tassen en koelboxen meenemen. Hier gaat het dus net iets anders.. ;-)
Het dagje Overbridge zelf was heerlijk!We hadden super mooi weer en hebben lekker gezwommen, gevolleybald, gezond, rijst met kip gegeten (zoals altijd..) en ontspannen!

Na het weekend begon voor ons weer een nieuw ‘avontuur'. Het ACI (Albert Cameron Instituut) Dit is de Surinaamse PABO. Toen we er maandag ochtend aankwamen heb ik mijn ogen uitgekeken! De school bestaat uit een aantal losse, betonnen gebouwtjes. Ik denk dat er een stuk of 25 lokalen zijn waar elke leerkracht zijn of haar eigen vak geeft. We hebben maandag alleen even een rondleiding gehad en hebben toen nog geen lessen gevolgd. Dit zouden we later in de week gaan doen.

Dinsdag was een grote dag! De president, Bouterse, zou op Lob Makandra komen! Omdat hij had gehoord over het werk dat Lob Makandra en de bijbehorende stichtingen doen, wou hij graag langs komen. Dankzij hem zouden er eindelijk, waterleidingen aangelegd worden waardoor we niet meer afhankelijk zouden zijn van regenwater. Een heel mooie dag dus!
We hebben dinsdag allemaal vrij gevraagd van stage omdat we natuurlijk ontzettend graag met de president op de foto wouden! Haha!
Toen we, opgedoft en in nette kleding, om 10 uur in het buurthuis verschenen, zagen we geen president. Zoals we allemaal al wel een beetje verwacht hadden ‘kon hij niet komen'.. Een domper op een dag waar we allemaal naar uit hadden gekeken!
Maar een hoogtepunt. De waterleidingen worden op dit moment aangelegd!

Ook woensdag was een leuke dag! We waren door het ACI uitgenodigd om een kampdagje met de 2e jaars mee te maken. Ze waren op kamp in de buurt van de Cola kreek, en wij mochten een dagje met ze mee draaien!
Toen we 's ochtends op het ACI aankwamen met ons busje, kregen we meteen op onze kop van een leerkracht. We waren namelijk een half uur te laat aanwezig dan dat we hadden afgesproken! We hebben netjes onze excuses aangeboden om daarna nog zo lang te wachten, dat we een uur later vertrokken dan afgesproken. (We hadden dus nog veel later kunnen komen ;-))
Toen we op de plek van bestemming waren gekomen, kregen de studenten eerst een enorm lang durende toespraak. Alle regels werden uitgelegd, er werd een demonstratie gegeven van hoe je een veldbed in elkaar zet, er werd gevraagd naar wie er zwangerschappen (er zijn heel veel meisjes zwanger op het ACI), en uiteindelijk werden wij naar voren geroepen. We moesten op het podium gaan staan en werden onder luid applaus voorgesteld. Er werden van alle kanten foto's van ons gemaakt. Nou, daar sta je dan... Het voelde heel raar om zo boven de studenten verheven te worden. Niet fijn.
Na de toespraak kregen we wat lekkers en gingen we workshops volgen. Ik heb een workshop ‘shamballa armbanden maken' gevolgd. Dit was ontzettend leuk!
Na de workshop hebben we gegeten. Een keer raden wat...
Inderdaad, kip met rijst. Ik begin er nu wel zat van te worden hoor.
Toen we het eten op hadden zijn we naar huis gegaan omdat we de volgende dag weer vroeg op moesten om lessen te volgen op het ACI.

Vandaag hebben we lessen gevolgd op het ACI. En wat een niveau zeg! De studenten kunnen niet eens normaal Nederlands lezen en kunnen geen grammaticaal correcte zinnen formuleren.. Echt heel triest.
Jeffrey en ik zouden een les Pedagogiek volgen. Maar toen we in het lokaal kwamen zaten er alleen maar studenten, een geen docent. Toen ik doorhad dat de studenten een stencil pakket door moesten nemen, ben ik maar voor de klas gaan staan en ben ik les gaan geven. Na een poosje kwam de leerkracht de klas binnenlopen en ben ik maar snel weer gaan zitten haha.
Alles wat de studenten hier in het 3e jaar leren, hebben wij in het 1e jaar al geleerd. Je merkt echt ontzettend veel verschil met de Nederlandse PABO!
Op het ACI wordt het ‘JE MOET LUISTEREN' er ook echt ingestampt. Wat ook heel typisch is, is het afmaken van woorden. De leerkracht zegt dan bijvoorbeeld: ‘het kind leest van achter naar...?' En dan zeggen de studenten: ‘voren'. Of de leerkracht zegt: ‘dit is een voor...' En de studenten: ‘zetsel'. Dit wordt er op het ACI al in gestampt en zie je ook op de basisscholen terug komen.

Het is hier nu half 9 's avonds en ik ben ontzettend moe. Waarschijnlijk omdat het weer een week is geweest waarin ik veel indrukken heb opgedaan en weinig ritme had. Vannacht maar lekker slapen en dan gaan we er morgen weer vol goede moed tegen aan!

Oh ja, mijn apenpokken zijn NOG niet over!
Ik ben inmiddels begonnen aan mijn tweede antibiotica kuur.. Ik hoop dat het helpt.

Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien en te spreken!
Tot over 4 weekjes!

Mi o si!
Liefs, Jits

Reacties

Reacties

Siep

Time........? ..............Flies!
Precies.

Sytze

Wat een avonturen weer:)
Gelukkig ben je niet met Bouterse op de foto gegaan. Niet echt een leuke vent:P http://nl.wikipedia.org/wiki/Desi_Bouterse

Nog maar een maandje en je bent al weer thuis. Het schiet op.

Aly

Wat zul jij straks weer blij zijn met een bord vol stamppot boerenkool met spekjes en worst ;-) En voorlopig zeker geen rijst meer :-D

Wees inderdaad blij dat je de president niet gezien hebt, die heeft heel wat op zijn geweten!!!

Leuk hè om shamballa armbanden te maken, ben ik ook mee bezig ;-)

Nog veel plezier en beterschap!

Mark

Nog even volhouden leave!
Over 4 weken zal ik op Schiphol staan MET een sjaal ;)

X

Elma Alzerda

Nou Jitske je maakt wat mee! Het lijkt me ook wel een idee om op de werkdag zomaar niet op te komen dagen...ha ha. Hoe is het mogelijk!
Groetjes je van je volgende stagecoördinator.

Elma Alzerda

Ha en een "je" teveel. Dat krijg je ervan als je tussendoor ook nog even stukjes tv wilt kijken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!